ביקורת פנים
ביקורת פנים
מטרת העל של פעילות מבקרת הרשות היא שמירה על האינטרס הציבורי באמצעות שיפור המערכות המוניציפאליות, תוך הבטחת טוהר המידות.
מטרת הביקורת היא לקבוע כי הפעולות המבוצעות תקינות מבחינת החוק, נעשו בידי בעלי הסמכות ובשמירה על מנהל תקין, טוהר המידות, יעילות, חסכון ואפקטיביות. כמו כן, נבדק האם מקיימים את כללי המנהל התקין בהשגת היעדים התואמים את המטרות שהוצבו במועצה וכן, שמשרתים את כלל הציבור, בהתאם לנורמות ולתקנים שנקבעו.
הביקורת הפנימית במועצה מתנהלת בהתאם ל"צו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות) תשי"ח 1958 ובהתאם ל"חוק הביקורת הפנימית, תשנ"ב 1992" ומהווה נדבך חשוב במערך הביקורת הציבורית בגופי השלטון.
בהתאם לפקודת העיריות החלה גם על המועצות האזוריות (בהתאם לסעיפים המחייבים), תפקידי המבקרת הינם:
- לבדוק אם פעולות המועצה, לרבות פעולות לפי חוק התכנון והבניה, תשכ“ה-1965, נעשו כדין, בידי המוסמך לעשותם, תוך שמירת טוהר המידות ועקרונות היעילות והחיסכון.
- לבדוק את פעולות עובדי המועצה.
- לבדוק אם סדרי הבוחן והוראות הנוהל הנהוגים במועצה מבטיחים קיום הוראות כל דין, טוהר המידות ועקרונות היעילות והחיסכון.
- לבקר את הנהלת חשבונות המועצה ולבדוק אם דרכי החזקת כספי המועצה ושמירת רכושה והחזקתו מניחות את הדעת.
- לבקר, כאמור לעיל, גם כל תאגיד, מפעל, מוסד, קרן או גוף אשר המועצה משתתפת בתקציבם השנתי כדי יותר מעשירית לגבי אותה שנת תקציב או משתתפת במינוי הנהלתם.
אחת לשנה, מגישה מבקרת המועצה דו"ח ובו סיכום פעולות הביקורת שנערכה, פירוט הליקויים שנמצאו, והמלצות למניעת הישנותם.
חשוב לציין, הביקורת אינה חלק ממערך הביצוע של הרשות אותה היא הוסמכה לבקר ותפקידה הבלעדי הוא להתריע על ליקויים העולים מהנושאים הנבדקים ולהמליץ המלצות לשיפור. האחריות לטיפול בליקויים וההחלטה בנושא יישום ההמלצות מוטלת על ההנהלה הבכירה של הרשות.
תלונות הציבור
המבקרת משמשת בנוסף כממונה על תלונות ציבור והיא שליחה של תושבי המועצה על מנת לשמור עליהם מפני פגיעה בזכויותיהם.
ניתן להגיש תלונה על מעשה הפוגע במישרין במתלונן עצמו, או מונע ממנו טובת הנאה וכאשר המעשה נעשה בניגוד לחוק או שנעשה בלא סמכות חוקית או בניגוד למנהל תקין, או שיש בו משום נוקשות יתרה או אי צדק בולט.
ניתן להתלונן על הרשות המקומית ומוסדותיה, עובד, נושא משרה או על ממלא תפקיד ברשות המקומית, וכן על גוף עירוני מבוקר כמשמעותו בסעיף 170 א(ב) לפקודת העיריות. כל תושב מועצה זכאי לאכוף את מימוש זכויותיו באמצעות פניה לממונה על תלונות.
לפני הגשת תלונה לממונה, ראוי וכדאי לבחון האם מדובר ב"תלונה" בהתאם להגדרות החוק. ייתכן ומדובר בפנייה שיש להפנות למחלקה המתאימה במועצה או למוקד פניות של המועצה.
את התלונות ניתן להפנות במייל:
צופיה נחום
טלפון במשרד 08-8634236.